„Földünk, a kozmosz azon ritka helyeinek egyike, ahol a gondolat virágozhat. Az ember személyében - aki az evolúció közel hárommilliárd éves folyamatának produktuma - az evolúciós folyamat végül saját tudatára és lehetőségeire ébredt. Akár tetszik neki, akár nem, felelős bolygónk evolúciójának egész további folyamatáért.”
Julian Sorell Huxley, zoológus, evolucionista
Ökoszemlélet az 1-es Gyakorlóban
Célok, alapelvek
Legfontosabb célunk, hogy tevékenységeink is egyértelműen jelezzék elkötelezettségünket a környezetvédelem, a környezettudatos magatartás, az egészséges életmód és a fenntarthatóság mellett.
A fenntarthatóság értékrendjének, valamint az egészségtudatos és a környezetbarát attitűdök kialakításának a minőségi élet megőrzése szempontjából hatalmas szerepe van mai világunkban, így az oktatás területén is. Az egészséges életmódra törekvés és a környezettudatos magatartás kialakítását, valamint a hozzá tartozó kompetenciák megerősítését fontos feladatunknak tartjuk az iskolánkban a nevelés és oktatás folyamatában. (Pedagógiai Program 3.2.14. Az iskola egészségnevelési és környezeti nevelési elvei)
Nevelőmunkánk kiterjed az egészséges életmódra, a testi és lelki épség megőrzésére, erőszakmentességre, a környezettudatosságra, a tudatos fogyasztói magatartás kialakításra és a felelős médiahasználatra, a virtuális közösségekben való intelligens és etikus részvételre is. (Pedagógiai Program 3.1.7 A teljes körű egészségfejlesztéssel összefüggő feladatok, 3.1.8 Az elsősegély-nyújtási alapismeretek elsajátításával kapcsolatos iskolai terv)
Együttműködés
A mindennapi életben a gyakorlat útján szeretnénk a gyerekeket egészség- és környezettudatosságra nevelni. Ebben iskolánk diákjaival, a szülőkkel, a kollégákkal, valamint számos partnerrel működünk együtt:
Az elmúlt években kiemelt figyelmet fordítottunk a belvárosban elhelyezkedő, kisméretű iskolaudvarunk zöldítésére. Ennek keretében a kopár udvarra zöld szigeteket varázsoltunk. Saját pénzből virágládákat vásároltunk, melyeket idény növényekkel telepítettünk be. A fák köré földet hordtunk, talajtakaró növényeket ültettünk. A növények ültetését és gondozását a tanulók végzik.
A Zöld Egyetemmel több ponton együttműködünk, számos programban részt veszünk, mint a Te Szedd!, a rajz-és fotópályázat, az Öltözz zöldbe! mozgalom, a Hulladékcsökkentési Hét.
Környezetünk-egészségünk-közös jövőnk vetélkedő
Néhány éve indítottuk el a PTE Gyakorló általános iskolák alsó tagozatos diákjai számára a Környezetünk-egészségünk-közös jövőnk vetélkedőt, melynek keretében hangsúlyt fektetünk arra, hogy a tanulók megismerkedjenek a megújuló energiaforrásokkal, a jövő környezetbarát csomagolóanyagaival, a szelektív hulladékgyűjtés fontosságával, a klímaváltozás hatásaival, és a fenntartható fejlődés alapjaival.
Egy vidám játékkal teli délutánt szervezünk minden alkalommal, ahol a jó hangulat mellett a feladatok összeállításánál arra törekszünk, hogy a tanulók a közvetlen környezetüket érintő kérdéseket észleljék, dolgozzanak ki cselekvési terveket, hogy ez által tegyenek a környezetükért. Bízunk abban, hogy a jövő nemzedéke szemléletében változást hoztunk létre, mely a későbbi tetteikben is megnyilatkozik, és a gyerekek a tanult ismereteiket fel tudják használni a mindennapi életben is.
Diákelőadók Versenye, Kutatók Éjszakája
Iskolánk a 2019/2020-as tanévben 11. alkalommal rendezte meg a Diákelőadók Versenyét és ez évben negyedik alkalommal kaptunk meghívást és vettek részt tanulóink előadásaikkal a Kutatók Éjszakája programsorozatban.
Mindkét projekt azon túl, hogy szolgálja a tehetséggondozást, tanulóink komplex személyiségfejlesztését, lehetőséget teremt a testi-lelki egészségük tudatos építésén át, a világra nyitott és így a Földünk globális kérdései iránti érzékeny, azokat vizsgálni akaró szemléletmódjuk, környezettudatosságuk fejlődéséhez, gazdagításához.
Míg a Kutatók Éjszakáján előadók az egészséghez, az egészségtudatossághoz kapcsolódó témákat, addig a Diákelőadók versenyén évről-évre egyre több saját megfigyelésen, saját kutatáson alapuló, a „fenntartható fejlődéshez”, Földünk „megmentéséhez” valamely módon kapcsolódó kérdéskör tárgyalását választják tanulóik előadásaik témájának.
Például, a környezetbarát kenyérgyártási technológiától, a számítógépes játékok személyiségre gyakorolt hatásán keresztül, a „kell-e nekünk a szemét?” kérdéskörök boncolásáig.
E projektek nem csupán az előadásaikkal készülő tanulók környezet-és egészségtudatosságának építését segítik, hanem előadásaikkal hozzájárulnak, mintegy mintát közvetítve az e programok iránt érdeklődő közönség (diáktársak, felnőttek) ez irányú szemléletformálásához az iskolánkban, s annak falain túl is. Hisz a Kutatók Éjszakája Programon, a Pécsi Tudományegyetem Általános Orvosi Karán, minden regisztráló érdeklődő részese lehet az előadásoknak. A Diákelőadók Versenye is átlépte az iskolai kereteket. Tavaly az MTA székháza, míg e tanévben a Tudásközpont adott otthont a rendezvénynek.
Környezettudatos nevelés, oktatás
Széles körű környezettudatos oktatást valósítunk meg az alsó tagozaton a környezetismeret, a felsőbb évfolyamokon a természettudományos tantárgyak keretében.
Az ökológiai szemlélet tükröződik a természetes életközösségek sokféleségének megfigyelésével, a környezetben bekövetkező változások nyomon követésével, az élőhelyek megóvásával, a megfelelő irányítással történő természetvédelmi tevékenységgel.
Osztályaink rendszeresen látogatnak erdei iskolákat, és a Botanikus kertet, ahol az időszerű tananyaghoz kapcsolódó programokon vesznek részt.
Iskolai szinten, több évfolyamon, több projektet és jó gyakorlatot végzünk a tanulókkal:
Évek óta iskolai szinten veszünk részt a Fenntarthatósági Témahéten.
Együttműködési megállapodást kötöttünk Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatával az általa elfogadott és támogatott „Lépj!-Légy Pécs Jövője” oktatási program kapcsán, melynek célja a fenntarthatóság eszmerendszerének gyakorlatban történő megvalósítása.
Iskolánkban fontos feladatunknak érezzük a szelektív hulladékgyűjtést. A folyosókra kihelyezett papír és műanyag gyűjtőkkel építjük ezt tanítványaink szokásrendjébe. Az udvaron a BIOKOM Kft. által elhelyezett szelektív gyűjtőkonténerbe kerül az épületben elkülönítve rendszerezett hulladék.
A hulladékcsökkentés megelőzése érdekében vízsziget üzemel iskolánkban a PTE Zöld Egyetem támogatásával. Ivókút található a bejáratnál.
A mindennapi energiatudatosság kialakítását tanulóinkkal folyamatosan végezzük az elektronikai eszközök és a világítás takarékos használatának megtanításával.
Egészségtudatos szemlélet
Fontos része munkánknak diákjaink egészségtudatos szemléletének formálása. Iskolánk védőnője is bekapcsolódik ebbe a folyamatba.
2015 óta kezdtük el a központi NETFIT mérést.
Minden évben közel 250 felsős tanulót mérünk fel. Az eredmények alapján kimagasló a teljesítmény a következő paraméterekben:
BMI, Testzsír, állóképességi ingafutás, ütemezett hasizom teszt, ütemezett fekvőtámasz, kézi szorító erő, helyből távolugrás és a lányoknál a hajlékonyság.
Fejlesztésre szorul a fiú tanulóknál a hajlékonysági profil. Az ETK gyógytornász szakos hallgatók bevonásával fejlesztési tervet dolgoztunk ki, ami után az eredmények kiemelkedően javultak.
Összesítve előre lépés figyelhető meg a tavalyi mérésekhez képest, mert a múlt tanévben három területen volt olyan eredmény, ami fejlesztésre szorult.
Egy MDSZ-es pályázat keretein belül a 2018/2019-es tanévben azokat a profilokat választottuk ki a gyerekekkel, amiben fejlődniük szükséges (vázizomzat fittségi profil -fekvőtámasz, ütemezett hasizom, törzsemelés teszt) az életkori sajátosságok és az izom tulajdonságai miatt. Illetve, amiben a tanulók maguk fokozottan fejlődni szeretnének (aerob fittségi-állóképességi-profil).
Ehhez a pályázathoz 3 hetes előkészítő, kutató munka után-tanári segítséggel- több hetes fejlesztési tervet készítettek a diákok, amit órán megvalósítottunk. IKT eszközök bevonásával önellenőriztek, videovágással pedig 5 perces komplett felvételt készítettek a profil megvalósításáról. Tapasztalati tanulás után ennek következtében rengeteget fejlődött a gyerekek önértékelése, testképe-testtudata.
Pályázatok a 2019-2020-as tanévben
A „LÉPJ”-Légy Pécs Jövője pályázat pozitív elbírálásának köszönhetően magaságyásokat, fűszerspirált telepítünk iskolánk udvarára az elmúlt években megkezdett zöldítés folytatásaként. Ezen kívül ivókutat létesítenénk az udvarra, mely a betonos udvar által még melegebbé váló napokon azonnali felfrissülést biztosít a tanulók számára. Továbbra is célunk, hogy a tanulókat bevonjuk a növények folyamatos gondozásába. Ezáltal fejlesztjük a gyermekek környezetük iránti igényességét és érzékenységét. A fűszerspirál és a magaságyások beültetését és gondozását projekt jelleggel tervezzük, ahol az ágyások és fűszerspirál növényvilágának megtervezését, a beültetést és a gondozás fázisait is a tanulók végzik
Jelentkeztünk az NKM Nemzeti Közművek Zrt. „Zöldben gondolkodunk!” versenyére, melynek elbírálása még folyamatban van.
Régi álmunk az Ökoiskola cím elnyerése.
Összegzés
A tanulók környezeti tudatosságának alakulását cselekedeteik változásán, ismereteik bővülésén mérhetjük. Küldetésünk, hogy a közös feladatok hatására a tanulók a saját környezetük iránt is felelősséget érezzenek, és tudjanak cselekedni is értük.
„Olyan arányban halnak ki a Föld fajai, amit a dinoszauruszok kora óta nem tapasztaltunk, és mindezért mi, emberek vagyunk a felelősek. Sok faj a fennmaradásáért küzd az élőhelye eltűnése, a klímaváltozás vagy a környezetszennyezés miatt. A legtöbb, amit tehetünk, hogy segítünk megállítani vagy visszafordítani a fajok e tömeges kipusztulását. Óvjuk az élőhelyeiket és a biológiai sokféleséget azáltal, hogy csökkentjük a bolygót terhelő igényeinket, a fogyasztásunkat és a károsanyag-kibocsátásunkat, továbbá védjük a lakóhelyünket övező természetet, vagy természetvédelmi programokhoz csatlakozva bizonyos fajokat. Ha mindannyian megteszünk minden tőlünk telhetőt, azzal hozzájárulhatunk néhány veszélyeztetett faj túléléséhez. Addig pedig élvezzük azt, amink van!”