Az „egyes gyakorló” 2015 óta a Pécsi Tudományegyetem Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium tagintézménye. Évről évre szorosabb az együttműködésünk az intézmény óvodájával, másik általános iskolájával és gimnáziumával. Egyre több nyolcadikosunk választja továbbtanulása célpontjául a székhelyintézmény, a Babits Gimnázium valamelyik tagozatát, majd az érettségi után fenntartó egyetemünket, a Pécsi Tudományegyetemet.
Húsz osztályunkban 500 diák tanul. Az alsó tagozat minden évfolyamán a hagyományos tanrendű osztályok mellett működik egy iskolaotthonos osztály is. Ötödik évfolyamtól emelt szinten, heti öt órában tanítjuk a választott idegen nyelvet, az angolt vagy a németet; szintén ötödiktől a magyar nyelv és irodalmat, valamint a matematikát is csoportbontásban tanítjuk a technika, az informatika és az idegen nyelvek mellett.
Kiemelt figyelmet fordítunk a tehetséggondozásra. A szakkörök, versenyfelkészítő órák, tehetséggondozó foglalkozások mellett legmotiváltabb diákjaink számára az egyéni tehetségmentorálás lehetőségét is biztosítjuk; pályázatok írására biztatjuk őket, s magunk is pályázunk.
Általában olyan családok választják gyermekeik számára iskolánkat, amelyekben érték a tudás, a tanulás, a szorgalom; amelyekben elvárás az iskolához és a munkához való pozitív hozzáállás; s akik velünk együtt vallják az olyan hagyományos értékeket, mint tisztelet, empátia, együttműködés. Hiszünk abban, hogy csak a gyermek-szülő-pedagógus szoros együttműködése lehet eredményes egy barátságos, családias iskolai légkörben. Közös célunk, hogy padjainkból kerüljön ki az a jövendő generáció, amely városunk, hazánk, Európa és az emberiség érdekében használja kreativitását, megszerzett tudását.
A nevelőtestület
A tantestületet ötven kiválóan képzett, kreatív, innovatív és energikus pedagógus alkotja, közülük viszonylag sokan, tizenketten mesterpedagógusok: közoktatási szakértők, szaktanácsadók vagy innovatív mestertanárok. A tanárszakos egyetemi hallgatók csoportos tanítási gyakorlatának szakszerű vezetése tizenhárom kinevezett vezetőtanárunk feladata, de rajtuk kívül is minden félévben megbíz ilyen jellegű munkával több kollégát az egyetem. Nyolc mentortanárunk a hallgatók egyéni tanítási gyakorlatáért felel. A PTE újraindítja a rég megszűnt tanítóképzést, emiatt hamarosan szükség lesz legfelkészültebb tanítóink vezetőpedagógusi munkájára is.
Kollégáink belső igénye a folyamatos szakmai és módszertani megújulás, az élethosszig tartó önképzés. A továbbképzéseken, konferenciákon, online kurzusokon vagy a szakirodalomból megismert újdonságokat szívesen osztják meg egymással belső képzéseken.
A magas osztálylétszámok ellenére törekszünk az egyéni bánásmódra, a differenciálásra. Gyakran alkalmazunk tantárgyi vagy komplex projekteket, és élünk a digitális technika adta lehetőségekkel.
A nevelőtestület munkáját iskolapszichológus, fejlesztőpedagógus, pedagógiai asszisztens, könyvtáros, rendszergazda, iskolatitkár és oktatástechnikus segíti.
Tanárjelölt egyetemi hallgatóink rendszeresen tartanak órákat osztályainkban olykor egy osztályban több különböző tantárgyból is. Ez a változatosság legtöbb tanítványunknak kedvére való, ugyanakkor növeli alkalmazkodóképességét is. Hallgatóinkat megismertetjük különböző munkaformákkal, a legújabb tanítási és értékelési módszerekkel, lehetőséget teremtünk számukra is a digitális technika kipróbálására; szaktárgyuktól függően belekóstolhatnak a problémaalapú tanulás és az élménypedagógia elemeibe; valamint délutáni programjainkon, projektnapjainkon példát láthatnak arra, hogyan próbáljuk egészséges életmódra nevelni tanulóinkat, vagy értetjük meg velük a környezettudatosság fontosságát. Csatlakozunk az országosan meghirdetett projekthetekhez, hallgatóinkat ebbe a munkába is bevonjuk.
Délutáni elfoglaltságok, közösségi programok
A tanórák végeztével számtalan szakkör és sportfoglalkozás közül választhatnak tanulóink pl.: kórus, néptánc; matematika, mese-, rajz-, grafika, fotó-, színjátszó, sakk vagy kézműves szakkör; de akár Zümi, Digimix, robotika, eTwinning vagy kísérletezős fizika szakkör. A játékos sportfoglalkozáson kívül választhatják az atlétikát, a kisebbek a kölyökatlétikát, az asztaliteniszt, a kézi- és kosárlabdát. Tehetséggondozó foglalkozásainkra a szaktanárok hívhatják meg a tagokat.
Nagy népszerűségnek örvend az alsó tagozatosok TUDÓSKA szakköre, mely pályázati támogatással működik, s egy példás tanári együttműködés eredménye.
A MATEGO Közhasznú Alapítvány matematikai tehetségeket gondozó TÖPRENGŐ Klub-jába nemcsak tehetséges tanulóink járnak, hanem egy kollégánk is értékes szakmai munkát végez hosszú évek óta.
Iskolánkban rendszeresen szervezünk író-olvasó találkozókat a magyar gyermekirodalom jeles képviselőinek közreműködésével. Járt már nálunk többek között Berg Judit, Lackfi János, Finy Petra, Nyulász Péter és Varró Dániel is.
Eredményeink
Az Országos kompetenciamérés (OKM) adatai alapján az ország legkiemelkedőbben teljesítő általános iskolái között foglalunk helyet. Büszkeséggel tölt el bennünket, hogy rendszeresen szerepelünk azok között az iskolák között is, amelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik korábbi eredményei alapján várható volna, azaz az átlagosnál nagyobb a nálunk folyó pedagógiai munka fejlesztő hatása.
Hosszú évek elkötelezett munkájának eredményeként érdemelte ki intézményünk a
Tehetséges tanulóinkat benevezzük és felkészítjük rangos városi, megyei, országos tanulmányi és sportversenyekre, melyeken rendszeresen kiváló eredményeket érnek el. Büszkék vagyunk rájuk és felkészítőikre!
Diákjaink nagy része felvételt nyer az első helyen megjelölt gimnáziumokba, kevesen választanak más iskolatípust.
Makár Egylet
Az iskola támogatására létrejött egyesület a Makár Egylet, melynek szülői tagozata erkölcsileg és anyagilag is segíti céljaink megvalósulását.