I. Működési rend
Intézményünkben a digitális oktatás a PTE által biztosított Microsoft Office 365 rendszer alkalmazásain (Teams, Classnote, Sharepoint stb.) keresztül történik. A Teams felület alkalmas az iskolai struktúra megjelenítésére az online térben. A rendszer biztonsága és a sokoldalú lehetőségek biztosítják a pedagógusok és tanulók közti hatékony együttműködést. A felülethez szükséges hozzáférési kódokat, a felület használatához szükséges alapszintű oktatást minden tanuló és pedagógus megkapta. A Microsoft Office 365 használatához készített segédlet a Mellékletben található.
Emellett a digitális munkarendben történő oktatás során további – a Teams felületéről indítható - online platformok is használhatóak, ha ez módszertanilag indokolt és nem jelent többletterhelést a tanulók, családok számára.
Összhangban a Magyarország Kormánya által 2016 októberében elfogadott Digitális Oktatási Stratégiával, a tanulók a jelenléti oktatás során is rendszeresen kapnak életszerű feladatokat a digitális felületen, így megszerezhetik és fenntarthatják a kellő jártasságot a felület használatához.
A pedagógusok szintén a jelenléti oktatásban kiegészítésként használják a felületet, illetve rendszeres belső képzéseken szerezhetik meg, tarthatják frissen a digitális oktatáshoz szükséges kompetenciáikat.
Fontos alapelvnek tartjuk, hogy:
- nem várunk el a tanulóktól egész napos, folyamatos online jelenlétet, eljárásrendünk szabályai is ezt hivatottak erősíteni.
- a digitális oktatás során is figyelünk a differenciálás fontosságára, figyelembe vesszük a tanulóink egyéni képességeit, körülményeit.
II. A tantermen kívüli vagy digitális oktatás megvalósulási formái
A tantermen kívüli munkarend megvalósulási formái:
1. Teljes digitális munkarend
Az intézmény vagy tagintézmény összes tanulója és tanára számára digitális formában folyik a munka. A tantermen kívüli vagy digitális oktatást az illetékes hatóság (jelenleg az Operatív Törzs) rendelheti el. A tanórákra a jelen eljárásrend szabályai vonatkoznak.
2. Részleges tantermen kívüli, digitális munkarend
Az intézmény vagy tagintézmény egy vagy több osztálya és tanára számára elrendelt speciális munkarend.
- az osztály az iskolában van, a tanár otthon home office-ban
Az osztályok, tanulói csoportok mellé helyettesítő pedagógust rendelünk, akinek feladata az osztály/csoport felügyelete. Amennyiben a hiányzó tanár online módon tartja az órát, a diákok a tanteremben lévő központi gép hangszórója, valamint kivetítő, vagy egy tanuló saját mobiltelefonja segítségével láthatják és hallhatják a tanárt. Amennyiben a távol lévő tanár feladatot ad ki, a tanulóknak ennek megoldásával kell foglalkozniuk. Az osztály tanulóira a jelenléti oktatás szabályai (Házirend), a tanárra a digitális oktatás eljárásrendje vonatkozik.
- az egész osztály otthon, a pedagógus az iskolában van
A tanár a Teams platformon keresztül digitális tanórákat tart.
- a pedagógus otthon home office-ban, tanulók egy része az iskolában, másik része otthon
Az otthon tartózkodó szaktanár értekezletet hirdet meg a tanóra időpontjára, és a Teams felületén keresztül tartja meg tanóráját.
Az iskolában tartózkodó tanulók felügyeletét a tanórán helyettesítő pedagógus látja el, aki szükség esetén segíti az otthon tartózkodó pedagógust az online tanóra levezetésében. A szintén otthonukban tartózkodó tanulók az értekezlethez csatlakozva tudnak aktívan részt venni az online tanórán. Az otthon tartózkodó tanulók feladataikat az eljárásrend szabályai szerint teljesítik. Ezeken a tanórákon az iskolában tartózkodó tanulók is online végezhető, ill. beküldhető feladatokat kaphatnak. A feladatokat a szaktanár ellenőrzi.
- egyedi esetek: hiányzó tanuló(k) a tanulócsoportban
Ezekben az esetekben a tanulóknak technikai lehetőségeink függvényében lehetőséget biztosítunk arra, hogy a Teams felületén keresztül bekapcsolódjanak az iskolai oktatásba. (pl. streamelt tanóra, online feladatkiosztás, digitális tananyagok megosztása).
III. Tanulásszervezés a digitális munkarendben
A digitális munkarend a jelenléti oktatás időbeosztását követi. A tanulók órarendje a digitális oktatás alatt sem változik jelentősen.
I. Tantárgycsoport: magyar nyelv, irodalom, matematika, idegen nyelvek, történelem, természetismeret, fizika, kémia, biológia, földrajz
A közismereti tantárgyakból (I. tantárgycsoport), az órarend szerinti órák időpontjában online tanórákat tartunk. Az online tanóra megvalósulhat kontaktóra keretében illetve feladatkiosztással. Az I. tantárgycsoport online tanórái közül a normál heti óraszám legalább felében kötelező kontaktórát tartunk. Páratlan heti óraszám esetén a kontaktórák minimális számának meghatározásakor a heti óraszám felét (felfelé) kerekítjük.1 A fennmaradó óraszám felhasználása (online óratartás, feladatkiosztás, konzultáció) szaktanári kompetencia. A kontaktórák mind a pedagógustól, mind a tanulóktól folyamatos jelenlétet és tevékenységet igényelnek.
II. Tantárgycsoport: ének, rajz, technika, testnevelés, informatika, hon-és népismeret, etika, filozófia, hittan, dráma
Általános iskolában: A többi tantárgyból (II. tantárgycsoport) a tanulók több órára kapnak feladatot, emellett heti egy konzultációs alkalmat jelölünk ki minden tanulócsoport számára. A konzultáció időpontjának kijelölése a szaktanár feladata.
Gimnáziumban: Az ének-zene, rajz, etika, filozófia órák mindegyike kontaktóra. Informatikából kéthetente 1 órában tartunk kontaktórát. Testnevelésből a sportosztályoknak heti 3, a többi osztálynak heti 1 kontakt órát tartunk.2
A tantárgyi feladatok tartalmáról, elkészítésének módjáról, a beadási határidőről, az értékelés formájáról a szaktanárok tájékoztatják a tanulókat a Teams felületen.
Hallgatói képzés, tanítási gyakorlatok
Digitális munkarendben a tanítási gyakorlatukat végző hallgatókra a pedagógusokra vonatkozó előírások és szabályok érvényesek. A gyakorlathoz kapcsolódó részletes feladatok, követelmények meghatározása a vezetőtanár kompetenciája. Az órák tartása, az óramegbeszélések szintén a Microsoft Office 365 alkalmazásai segítségével zajlanak. A felülethez való hozzáférést az egyetem biztosítja a hallgatók számára.
IV. Kapcsolattartás a digitális munkarendben
- Kapcsolattartás a tanulók és pedagógusok között
A tanulókkal történő kapcsolattartás a Microsoft Office 365 TEAMS alkalmazásán keresztül történik. Az osztálycsoportok, tantárgyi csatornák osztálytermekként, tanórákként funkcionálnak. Így az ezeken való kommunikációban az iskolai, tanórai kommunikációval kapcsolatos szabályokat kérjük betartani.
- Kapcsolattartás szülők és pedagógusok között
A szülőkkel elsődlegesen az osztályfőnökök tartják a kapcsolatot, a szülői közösséggel egyeztetett online felületen (pl. szülői levelezőlista, Teams szülői csoport, elektronikus napló).
A szaktanárok és szülők közötti kapcsolattartásra az elektronikus naplón keresztül van lehetőség.
Igény esetén, előzetes egyeztetés után egyéni fogadóórák tartására a Teams felületen keresztül van lehetőség. Ilyen esetekben a szülők “vendég” hozzáféréssel léphetnek be a felületre.
- Kapcsolattartás a nevelőtestület tagjai között
A TEAMS felületén létrehozott intézményi struktúra lehetőséget biztosít a dolgozók kapcsolattartására minden szinten.
Az iskolai munka szervezését érintő információk átadása, a dokumentumok létrehozása, ill. megosztása ezen a felületen a Microsoft Office 365 alkalmazásainak segítségével történik. A Tantestület számára létrehozott csoportban az iskola vezetősége a dokumentumok megosztásával lehetővé teszi, hogy a munka szervezésével kapcsolatos, ill. egyéb, a pedagógusok számára releváns szakmai anyagok bárhol és bármikor elérhetőek legyenek a tantestület számára.
A nevelőtestület a megbeszéléseit a TEAMS felületén online értekezlet formájában szervezi. Az értekezletről annak szervezője felvételt készíthet, melyet nem letölthető formában meg lehet osztani a hiányzó kollégákkal.
V. A digitális oktatás munkarendje
Középiskolai osztályok és általános iskola felső tagozat:
A tanulók órarendje a digitális oktatás alatt változatlan marad.
A digitális tanórák beosztása (a tanórák kezdete és vége) a normál oktatás csengetési rendjét követi.
Az online óra időtartama 40 perc 15-20 perces szünetekkel az elfogadott csengetési rend szerint, teljes digitális munkarend esetén 40 perc 10 perces szünetekkel.
Csengetési rend teljes digitális munkarendben:
1. óra: 8.00-8.40
2. óra: 8.50-9.30
3. óra: 9.40-10.20
4. óra: 10.30-11.10
5. óra: 11.20-12.00
6. óra: 12.10-12.50
7. óra: 13.00-13.40
8. óra: 13.50-14.303
Általános iskola alsó tagozat:
A tanulók órarendje a digitális oktatás alatt változhat. Az egyes osztályok órarendjét az osztálytanítók teszik közzé.
VI. Tanulmányi munkára vonatkozó szabályok:
A tanuló köteles
- TEAMS felületen ellenőrizni és követni az online tanórái időpontját.
- felkészülten várni a tanóra megkezdését, az órához szükséges felszerelését előkészíteni.
- minden kontaktórára bejelentkezni.
A tanulói távolmaradások tekintetében a digitális oktatás időtartama alatt is. A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeletben foglaltak érvényesek.
A tanuló köteles a mulasztott tanóra anyagát pótolni, amennyiben – a feladat típusaiból adódik – azt dokumentáltan igazolni a szaktanárnak.
- tanulmányi feladatait nyomon követni a TEAMS felületén.
- problémáját, kérdéseit időben jelezni a szaktanárnak, osztályfőnöknek. Amennyiben a tanuló nem jelez problémát a feladat értelmezésével kapcsolatban a határidő lejárta előtt legalább 24 órával, úgy a későbbi jelzést a szaktanár nem köteles a feladat értékelésekor figyelembe venni.
- feladatait határidőre elkészíteni, leadni, beküldeni. A késedelmesen beadott feladatok értékelése a munkaközösségek által elfogadott egységes keretek között a szaktanár hatáskörébe tartozik.
- a feladatot a szaktanár által meghatározott, közösen megbeszélt formában és tartalommal benyújtani.
- az online tanórákon aktívan részt venni.
- a Házirend és jelen eljárásrend szabályait betartani.
A szaktanár köteles
- meghirdetni az online tanórát vagy konzultációs alkalmat a TEAMS felületen.
- tájékoztatni a tanulókat a TEAMS felületén a közös munka szabályairól, a tantárgyi feladatok tartalmáról, elkészítésének módjáról, a beadási határidőről, az értékelés elveiről és formájáról.
- tájékoztatni a tanulókat az online óra szabályairól, a szabályszegés következményeiről.
- a tanórán használt segédanyagokat biztonságosan kezelhető formában elérhetővé tenni a tanulók számára a TEAMS felületén a tanulás támogatása érdekében.
- olyan reális, az életkori sajátosságoknak megfelelő tananyag/feladat mennyiséget kiadni, amely teljesíthető terhet ró a diákokra, ugyanakkor egyértelmű, reális és a fejlődésre inspiráló visszajelzést biztosít a tanulóknak, szülőknek és a pedagógusnak.
- tájékoztatni a szülőt és az osztályfőnököt abban az esetben, ha a tanuló sorozatosan mulaszt, nem végzi el feladatát.
- figyelembe venni, ha a szülő jelzi, hogy a tanuló indokoltan nem tud részt venni a tanórán. A pótlásra ebben az esetben lehetőséget kell biztosítania.
- visszajelzést adni a diákoknak a beadott munkákról.
- a tanulók munkáit a személyiségi jogok védelmét és az adatvédelmi szabályokat betartva kezelni.
- témákat lezáró nagydolgozatot a Házirendnek megfelelően előre bejelenteni.
A vezetőtanár köteles
- hozzáférést biztosítani a hallgatónak az online tanulói csoportokhoz, oktatási felületekhez.
- tájékoztatni a hallgatókat a digitális oktatással kapcsolatos speciális feladatokról, követelményekről, a gyakorlat teljesítésének feltételeiről.
- megismertetni a hallgatót a Digitális Házirend szabályaival.
A hallgató köteles
- betartani a Digitális Házirend rá vonatkozó előírásait.
- egyeztetni munkáját a vezetőtanárával.
VII. A Teams felületen történő kommunikációval kapcsolatos szabályok
- Az osztálycsoportot, tantárgyi csatornát a tanuló csak a tanulási feladatokkal kapcsolatos kommunikációra használhatja betartva az internetes kommunikáció általános illemszabályait.
- Tanárai kéréseit (válaszadás, visszajelzés, bejegyzés lájkolása stb.) a tanuló köteles betartani.
- Csoportos hang- vagy videóbeszélgetéskor a tanuló köteles mikrofonját kikapcsolni. A mikrofonját csak akkor kapcsolja be, ha erre a tanárától engedélyt kapott!
- A tanuló hozzászólási szándékát a “jelentkezés” funkcióval jelezze.
- A tanulónak tilos az értekezletekről, a hang-vagy videóhívásokról felvételt készíteni!
- A tanárok szülői beleegyezés birtokában, oktatási, tanulástámogatási céllal rögzíthetik az online tanórákat.
VIII. Tájékoztatás, jelzési kötelezettség, panaszkezelés
Kérjük a szülőket, hogy a következő esetekben telefonon vagy írásban a lehető leghamarabb jelezzenek az osztályfőnöknek:
- Olyan betegség esetén, mely gátolja a tanulót tanulmányi feladatai teljesítésében.
- Olyan technikai gond (elromlott technikai eszköz, tartós internet kimaradás) esetén, mely gátolja a tanulót tanulmányi feladatai teljesítésében.
- Olyan egyéb súlyos esemény, körülmény, mely gátolhatja a tanulót tanulmányi feladatai teljesítésében.
Pécs, 2020. 10. 12.
Turi Katalin Dezső Emőke
Intézményvezető Tagintézmény-vezető
Módosítva: 2020. november 10-én
1 módosítva: 2020. november 10.
2 módosítva: 2020. november 10.
3 módosítva: 2020. november 10.