Pécsi Tudományegyetem

Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
1. Számú Általános Iskolája

Határtalanul a Felvidéken - 2019

Iskolánk hetedik évfolyama a Felvidékre kirándult.

Mindannyian nagy izgalommal vártuk ezt a négynapos tanulmányi kirándulást. Örültünk, hogy az órákon hallott fontos történelmi események színhelyeit meglátogathatjuk.

Fárasztó utazásunk első fontos állomása Illésháza, az Illésházy István Alapiskola volt, ahol bemutattuk iskolánkat, ajándékkal kedveskedtünk és láthattuk, hogyan tanulnak ott a gyerekek.

Majd a Duna és a Morva folyók összefolyásánál lévő 80 m magas meredek hegy csúcsáról megcsodálhattuk Dévény romvárát, amely a Magyar Királyság nyugati kapuja volt. Megmásztuk a hegyoldalt és gyönyörködtünk a Dunára nyíló festői kilátásban.

Következő célpontunk Pozsony városa volt, amely nem csak Szlovákia fővárosa. Itt voltak a magyar reformkori országgyűlések az 1800-as években és itt hangzottak el Széchenyi István híres beszédei és készültek Kossuth Lajos Országgyűlési Tudósításai. Régebben, Mária Terézia trónra lépése előtt, karján a síró kisgyermekével, a későbbi II. Józseffel, itt kérte a főúri rendek támogatását, és itt koronázták meg a Szent Márton-dóm koronázási szentélyében, mint sok más Habsburg királyunkat. Eljátszottunk mi is egy koronázást, majd elindultunk a koronázási útvonalon. Felkerestük a híres kék templomot, amely nem véletlenül kapta nevét. Pozsonytól pozsonyi kiflit majszolva búcsúztunk.

Többfelé jártunk, de számomra a legérdekesebb Vöröskő vára és Selmecbánya bányajáratainak felfedezése volt. Bajmóc várkastélyában a tájvédelmi körzetben lévő állatkertben gyönyörködhettünk.

Ezt követően egy cseppkőbarlangba látogattunk, ahol különleges, több ezer éves képződményeket figyelhettünk meg. Felkerestük Mátyás király 600 éves hársfáját, voltunk a körmöcbányai pénzverde múzeumába és megkoszorúztuk Balassi emlékhelyét Zólyomban.

Terveinkben még sok minden szerepelt, de a rossz időjárás és a hosszadalmas utazás ezt nem tette lehetővé.

Fáradtan és élményekkel gazdagon tértünk haza, a kalandos utazás során pedig nem csak a gyönyörű történelmi helyekről tudtunk meg többet, hanem egymásról is.